Zahradní modelová železnice

Při cestě z červenokosteleckého náměstí T. G. Masaryka ulicí Manželů Burdychových směrem k rybníku Brodský zaujme každého kolemjdoucího poslední vilka vlevo. Důvodem není samotný rodinný domek, ale modelová železnice stojící na zahradě.

Železnici na své zahradě buduje přes tři roky nadšený modelář a velký fanda železnic Tomáš Kafka. Jak sám prozradil, tak vlaky a vláčky má rád už od dětství a staly se nejen jeho velkým koníčkem, ale i povoláním. Živí se totiž jako strojvedoucí na lokomotivě.

Modelová železnice není věrnou kopií žádné železniční tratě, ale jak vysvětlil modelář, tak je to umístěné do prostoru zahrady, aby se to vešlo a vše prý vznikalo na základě momentálního nápadu. Styl železnice ale je přizpůsoben zdejšímu kraji. Některé ze stanic proto připomínají stanice na místních tratích. Samozřejmě nesmí chybět kopie nádraží v Červeném Kostelci. Jak modelář prozradil, tak se snažil alespoň trochu připomenout zdejší železniční trať. Dodal, že je k vidění například zastávka ve Rtyni v Podkrkonoší, která už je ve skutečnosti zbouraná.

V prostoru zahrady není ale pouze železniční trať. Prostor dotvářejí další budovy, ale i například zřícenina hradu. To má připomenout nedaleký hrad Vízmburk. Železnice je doplněna ještě řadou dalších artefaktů. Nechybí tu ani funkční kopie lanovky na Sněžku či Černou horu. Všechny budovy a doplňky si vyráběl modelář sám. 

Železnici na zahradě nebuduje Tomáš Kafka z komerčních účelů, ale jak říká, bylo mu líto modely vláčků stavět uvnitř baráku, kde byly skryty před zraky veřejnosti. Rozhodl se proto vybudovat železnici na zahradě, aby sloužila pro pobavení kolemjdoucích a především dětí.

Na modelovou železnici je použito kolejiště 4,5 cm, což je velikost 1. Po sto dvou metrech kolejí se prohání sedm vlakových souprav. Je to prý zřejmě konečná fáze. Další rozšiřování modelář neplánuje. Jen připustil, že výhledově by chtěl současné kolejiště doplnit ještě tak zvanou úzkokolejkou. Na tu by byly použity koleje i vláčky velikosti 0, které vyrábí firma Merkur v Polici nad Metují. Atmosféru provozu na trati ještě zpestřují doprovodné zvuky. Rozšíření nebrání prostor, toho je na zahradě dostatek, ale už náročná údržba současného stavu. Problémy s údržbou přidělávají i jehličnany z lesa rostoucího hned za plotem zahrady. Padající jehličí a kapající smola na koleje brání provozu vláčků a vyžaduje neustálé čištění. Údržbu potřebují i vláčky včetně vagónů. Jak říká majitel, tak najezdí spoustu kilometrů a spotřebují i dost elektrické energie. Proto nejezdí železnice stále, ale pouze, když si ji kolemjdoucí pomocí vypínače na plotě spustí.

Železnice je v provozu jen pokud je její majitel doma. Jak řekl, tak si nedovolí nechat trať v provozu, když jde do práce. Provoz je také omezen a nebo zcela zastaven při špatném počasí, aby vláčky zbytečně netrpěly. Pokud ale není v zimě moc sněhu, tak prý železnice částečně funguje celoročně. Za šera je celý prostor rovněž nasvícen.

Tomáš Kafka se současnou podobou kolejiště neusnul na vavřínech, ale stále plánuje různé úpravy a předělávky. Nebrání se ani dobrým nápadům od veřejnosti. Snem modeláře je každý vlak samostatně ozvučit, ale jak se svěřil, tak v tomto oboru není zase tolik zběhlý a prozatím to také přesahuje finanční rozpočet, který je ochoten do železnice investovat. Prozatím vše ozvučuje starý magnetofon, který je ale potřebné stále hlídat.

Modelář si pochvaluje, že v sousedství sídlí centrum volného času Háčko, které pořádá spoustu akcí pro děti a okolo zahrady vede přístupová cesta do kempu a k rybníku Brodský. Tím je železnice dost známá a navštěvovaná. Tradiční vycházkové trasy okolo železnice mají i děti z mateřských škol.

Text a foto: Jiří Mach 

Máte nějaké dotazy? Kontaktujte nás