Významná jubilea červenokostelecké dopravy

Život ve zdejším podhorském kraji plynul v 19. století tiše a klidně. Kratší cesty se podnikaly pěšky, delší silničními povozy s koňmi. Nutné úřední a obchodní cesty na velké vzdálenosti se po bedlivé přípravě uskutečňovaly buď sjednanou dopravou, nebo později pravidelným dostavníkovým spojem. Zboží bylo dováženo formany. Jednalo se o spoje většinou do nitra Čech, do Hradce Králové a Prahy. Až později byla zavedena doprava pošty a osob poštovním omnibusem, který zajížděl pravidelně do Náchoda. Takto se jezdilo až do roku 1912.
Zrychlené životní tempo společnosti si vynutilo rychlejší dopravní prostředek, a tak bylo přistoupeno ke stavbě železniční dráhy. Při zakládání drah bylo v prvé řadě pamatováno na to, aby bylo také zajištěno spojení do zahraničí. Rakouská a saská vláda proto podepsala 24. dubna 1853 smlouvu na stavbu dráhy ze Žitavy do Liberce. Rakouská vláda měla v úmyslu zajistit napojení této dráhy do severovýchodních Čech, neboť skrze tuto velmi průmyslově frekventovanou oblast tehdy žádná dráha nevedla. Dne 22. dubna 1855 se v Hostinném konala schůze podnikatelů a živnostníků, kteří se zasazovali o stavbu železnice. O rok později udělila vláda koncesi ke stavbě dráhy z Liberce do Pardubic a k odbočce z Josefova do Svatoňovic. Nazvána byla Jiho-severoněmeckou spojovací drahou. Stavba pokračovala ve vysokém tempu, a tak již roku 1859 mohl přes naše město projet první vlak.
O 63 let později Národní shromáždění schválilo finanční subvenci na stavbu nové nádražní budovy v Červeném Kostelci. Dne 25. června 1923 byla stavba zahájena. O den později byl proveden výkop základů stavební firmou Dr. Ant. Liebscher pod vedením architekta Františka Tomka z Prahy. Stavba byla dokončena 24. června 1924 a převzata 9. července téhož roku. Provoz nové budovy byl zahájen 5. září 1924. Spojení s městem fungovalo díky autobusové zastávce. Autobusová spojení však nebyla tak frekventovaná jako dnes. První veřejná linka, kterou zajišťovala Správa poštovní autobusové dopravy, byla zahájena 25. 4. 1922 z Červeného Kostelce do Náchoda. V druhé polovině 30. let minulého století již jezdily pravidelné autobusové spoje z Červeného Kostelce do Úpice, Náchoda, Hronova, Stárkova a Hořiček. Dokud byl poblíž centra Velký rybník (Rybčina), parkovaly autobusy na náměstí vedle mariánského sloupu. Po vysušení rybníka Rybčiny bylo zbudováno autobusové nádraží poblíž centra, které bylo uvedeno do provozu roku 1969. Dopravu na Náchodsku provozoval do roku 1989 podnik ČSAD Hradec Králové, poté ČSAD Ústí nad Orlicí.
Dne 24. 5. 1998 vyjely na prvních 6 linek autobusy nové společnosti CDS, s. r. o., která je dnes největším přepravcem v našem regionu.
Tímto příspěvkem vás zveme ke zhlédnutí venkovní panelové výstavy v parku u autobusového nádraží, na které se dozvíte řadu dalších zajímavostí k místní dopravě.
Za Vlastivědný spolek při MKS Červený Kostelec,
Mgr. Richard Švanda
POZVÁNKA NA VÝSTAVU





